NaCoBeZU
  • HOME
  • NAUCZANIE POCZĄTKOWE
  • NACOBEZU
      • JĘZYK POLSKI
          • KLASA IV
              • GRAMATYKA
              • INTERPUNKCJA
              • ORTOGRAFIA
              • SZKOŁA PISANIA
          • KLASA V
              • GRAMATYKA
              • INTERPUNKCJA
              • ORTOGRAFIA
              • SZKOŁA PISANIA
          • KLASA VI
              • GRAMATYKA
              • INTERPUNKCJA
              • ORTOGRAFIA
              • SZKOŁA PISANIA
      • JĘZYK ANGIELSKI
          • KLASA IV
          • KLASA V
          • KLASA VI
      • MATEMATYKA
          • KLASA IV
          • KLASA V
      • HISTORIA
          • KLASA IV
          • KLASA V
          • KLASA VI
          • KLASA VII
      • PRZYRODA
          • KLASA IV
      • GEOGRAFIA
          • KLASA V
          • KLASA VI
      • BIOLOGIA
          • KLASA V
          • KLASA VI
      • NIEMIECKI
          • KLASA VII
      • RELIGIA
      • MUZYKA
          • KLASA IV
          • KLASA V
      • TECHNIKA
      • CHEMIA
          • KLASA VII
  • ĆWICZENIA
      • JĘZYK POLSKI
          • LEKTURY IV-VI
          • LEKTURY VII-VIII
      • MATEMATYKA
          • KLASA IV
          • KLASA V
      • GEOGRAFIA
  • Search

HISTORIA KLASA VII

  • PRZEŁOM XIX WIEKU I XX WIEKU. I WOJNA ŚWIATOWA
  • EUROPA I ŚWIAT PO I WOJNIE ŚWIATOWEJ CZ I
  • EUROPA I ŚWIAT PO I WOJNIE ŚWIATOWEJ CZ II
  • WALKA O GRANICE PAŃSTWA POLSKIEGO CZ I
  • WALKA O GRANICE PAŃSTWA POLSKIEGO CZ II
  • I POŁOWA XIX WIEKU
  • II POŁOWA XIX wieku
  • II POŁOWA XIX wieku część II

WYNALAZKI PRZŁOMU XIX I XX WIEKU

Druga połowa XIX wieku i początek XX dokonano wielu wynalazków i odkryć naukowych przydatnych do dziś w życiu codziennym

- dzięki elektryczności usprawniono transport (tramwaj elektryczny, lokomotywa elektryczna, metro) i łączność (droga radiowa);

- silnik spalinowy pozwolił na skonstruowanie samochodu i samolotu;

- dzięki wynalezieniu radia, kinematografu i gramofonu zaczął kształtować się tzw. przemysł rozrywkowy;

- wynalazki medycyny np. szczepionki przyczyniły się do skutecznej walki z chorobami.

Czytaj więcej...

KONFERENCJA POKOJOWA W PARYŻU

Po wojnie w 1919 r. w Paryżu odbyła się konferencja, na której miano zdecydować o losach państw. Decyzje podejmowali przedstawiciele państw zwycięskich:

- prezydent Stanów Zjednoczonych (Thomas Woodrow Wilson);

- premier Wielkiej Brytanii (David Lloyd George);

- premier Francji (Georges Clemenceau);AC

- premier Włoch (Vittorio Orlando).

W  konferencji nie brały udział przedstawiciele państw centralnych (pokonanych w wojnie), czyli Niemiec, Austro-Węgier, Turcji i Bułgarii oraz Rosji Sowieckiej, ponieważ złamała postanowienia układów sojuszniczych.

Czytaj więcej...

NARODZINY FASZYZMU WE WŁOSZECH

Po I wojnie światowej większość krajów europejskich była demokratyczna, ale były kraje, gdzie władzę przejmowali dyktatorzy.

W których krajach po wojnie utrzymał się ustrój demokratyczny?

Ustrój demokratyczny utrzymał się: we Francji, Wielkiej Brytanii, państwach skandynawskich i Czechosłowacji.

Dlaczego dyktatorzy przejmowali władzę?

Po wojnie w wielu państwach władzę przejęli dyktatorzy. Działo się tak dlatego, że zarówno w Europie jak i na świecie panował kryzys gospodarczy.

Czytaj więcej...

Polskie programy wschodnie

Powstały dwie koncepcje polskiej polityki wschodniej:

- federacyjna (reprezentował ją Józef Piłsudski)

- inkorporacyjna (reprezentowana przez Romana Dmowskiego)

Koncepcja federacyjna

– Piłsudski uważał, że wschodnia granica będzie przebiegała tam, gdzie Polacy ją wyznaczą i utrzymają.

- Uważał też, że należy utworzyć federację państw połączonych sojuszami politycznymi, wojskowymi i gospodarczymi na obszarach niegdyś rządzonych przez dynastię Jagiellonów.

- Należy wspierać Litwinów i Ukraińców, by w razie wojny z Niemcami lub Rosją Sowiecką mogły wspólnie odeprzeć atak.

- Idea Piłsudskiego dotycząca sojuszu wielu państw w centrum Europy nosiła nazwę Międzymorza.

Czytaj więcej...

SPOŁECZEŃSTWO POLSKIE W LATACH 1918-1939

Struktura narodowościowa II Rzeczypospolitej

II Rzeczpospolita była państwem wielonarodowościowym.

Na ziemiach polskich najwięcej było:

- Polaków (ok. 70%).

Poza nimi kraj zamieszkiwała ludność:

- ukraińska (ok. 4,5 mln),

- żydowska (ok. 2,7 mln),

- białoruska (ok. 1 mln),

- niemiecka (ok. 0,7 mln)

i inne mniej liczne grupy narodowościowe.

Czytaj więcej...

KONGRES WIEDEŃSKI

DATY:

1814-1815  obrady kongresu wiedeńskiego

1815 utworzenie Królestwa Polskiego; Rosja, Prusy i Austria powołały do życia Święte Przymierze

 

Skutkiem decyzji podjętych na kongresie wiedeńskim było utworzenie Królestwa Niderlandów (Związku Niemieckiego).

Czytaj więcej...

ZJEDNOCZENIE WŁOCH

W JAKI SPOSÓB DOSZŁO DO ROZPADU ŚWIĘTEGO PRZYMIERZA?

Sojusz państw, zawarty na kongresie wiedeńskim, został zachwiany ze względu na konflikt, który był związany z kryzysem wewnętrznym Turcji. Rywalizacja o wpływy na tych terenach doprowadziła do wojny krymskiej (wojna trwała w latach 1853-1856). Car Mikołaj I, podczas wojny, liczył na wsparcie Austrii, której udzielił niegdyś poparcia, tłumiąc powstanie węgierskie, ale Austria zachowała neutralność w czasie tej wojny, łamiąc w ten sposób solidarność łączącą państwa Świętego Przymierza.

PRZYCZYNY ZJEDNOCZENIA WŁOCH

- chęć zjednoczenia państwa przez ludzi żyjących w wielu państwach i państewkach włoskich,

- chęć pokonania Austrii i odebrania jej włoskich posiadłości.

Czytaj więcej...

KRÓLESTWO POLSKIE PRZED POWSTANIEM STYCZNIOWYM

Samodzierżawie – to system rządów, w którym car był jedynym władcą i sam decydował o wszystkich sprawach w państwie

W JAKI SPOSÓB SYTUACJA W ROSJI PO WOJNIE KRYMSKIEJ WPŁYNĘŁA NA POSTAWY POLAKÓW WOBEC CARATU?

W wyniku klęski Rosji w wojnie krymskiej (została pokonana przez Turcję, Wielką Brytanię oraz Francję) nastąpiło osłabienie samodzierżawia, co wpłynęło również na sytuację Polaków. W Królestwie Polskim odżyły nadzieje na odzyskanie pełnej autonomii lub nawet niepodległości.

REFORMY ALEKSANDRA II PO KLĘSCE ROSJI W WOJNIE KRYMSKIEJ

- zniósł poddaństwo chłopów,

- przeprowadził w Rosji uwłaszczenie,

- ograniczył cenzurę,

- zabronił kar cielesnych.

Czytaj więcej...
www.simplemedia.pl

Login or Register

  • Forgot your password?
  • Forgot your username?